Kemenesmihályfa története
A hatszáz
lélekszám körüli települést először 1436-ban
említik először írásban Myhalfalva néven. Egy
1437-ben keletkezett irat sínt a település neve
korábban Csep volt, amelyet az Osl család Mihály nevű
familiárisa telepített újra, és ekkor kapta a nevét.
Ennek ellenére az Osttffyak, majd leszármazottaik
birtokolták. 1567-ben 30 jobbágy házát vizsgálták
meg, mert német zsoldosok jelentős kárt okoztak. A
feljegyzések szerint először 1549-ben hódoltak a
töröknek, amit a következő században még többször
meg kellett tenniük. A 16. század közepén a
köznemesi családok voltak a reformáció fő
pártfogói a Kemenesalján, köztük az Ostffyak, a
Magassyak, a Káldyak, a Vidosok, a Berzsenyiek, a Radók
stb. 1683-ban a helyi és környékbeli takácsok céhet
hoztak létre, amelynek szabályait felsőbb helyen is
megerősítettek. A Koltai-Vidos család egyike a
legősibb vasvármegyei családoknak. Náluk
vendégeskedett 1706 januárjában Bercsényi Miklós,
aki részt vett a Kemenesaljai Evangélikus Egyházmegye
gyűlésén, és Rákóczi hűségére eskette a
környékbeli földesurakat, lelkészeket, tanítókat. A
Vidos-család leghíresebb tagja Vidos József volt. A
községet 1939-ben egyesítették Kemenessömjénnel,
Sömjénmihályfa néven. 1946-ban azonban
szétváltak. A két település 1982-ben ismét
egyesült, majd 1992-ben újra szétvált. A település
határában már a középkortól fogva jelentős
szőlőművelés folyt. Ennek első írásos emléke
1544-ből való. Hegytörvénye már a 17. században
volt, amelyet Ostffyasszonyfa szőlőhegyének
telepítésénél is figyelembe vettek. 1773-ban két
hegymesterét jegyezték fel, akik a szabályok
betartására felügyeltek. A szőlőtermelés
fontosságát mutatja, hogy a 18. században a község
címerében is megjelent a szőlőfürt. A filoxéra
vész idején a beültett terület nagysága 150
holdról 23-ra csökkent. A falu római katolikus
templomát 1439-ben említették először. A Szent
István első vértanúról elnevezett templomot 1732-ig
az evangélikusok használták. A Dömölky család
temetkezett a kriptájában. A visszavétel után
renoválták, de 1781-ben már annyira leromlott
állapotba került, hogy Szily püspök a
Helytartótanácshoz fordult segítségért. Az
1974-ben elvégzett kutatás szerint a hajó és a
szentély középkori, román stílusú, a sekrestye és
a torony barokk. Az egyhajós templom szentélye
keskenyebb a hajónál és félkörívesen záródik. A
torony a nyugati homlokzat előtt áll. A főoltárt
Willibald Maurer soproni mester faragta (1787). A felette
levő képet Dorfmeister István festette, rajta Szent
István megkövezése. Mellette Szent István és Szent
László festett szoborhatású képe látható. A
falakra Dorfmeister a Hit-Remény-Szeretet szimbólumát,
a mennyezetre ovális mezőbe Izsák feláldozását
festette. A klasszicista szószéken angyalos dombormű
látható. Az evangélikus templom 1817-ben épült. A
községben két Vidos kastély található. A nagyobbik
T alaprajzú épületet eredetileg a múlt században
építette Vidos Zsigmond. 1870-ben még ő
korszerűsítette és alakította át eklektikus
stílusban. A mai, kibővített L alakot az 1911-es
átépítés során a kastély. Ekkor került a déli
toldalékra az emelet és az eklektikus sisak, de ekkor
kapott szép homlokzati díszítést is. Ma iskola
működik benne. A kisebbik az ?ős" Vidos-kastély
magántulajdonban van. Csép |