A több, mint 12.000 lakosú település
1904 óta viseli ezt a nevet, amikor egyesült a korábbi
Kiscell és Nemesdömölk.
( Kiscell már a 19.
században elnyerte a legkorábbi helybeli települést, Pórdömölköt. )
Nyomtatható verzió
A
Ság hegy története
Izsákfa
története
Kemeneskápolna
története
Tokorcs
története
Köcsk
története
Kemenesszentmárton története
Kemenesmihályfa
története
Mesteri
története
Egyházashetye
története
Kemenespálfa
története
Kemenessömjén
története
Mersevát
története
Nagysimonyi
története
Vásárosmiske
története
Kemenesmagasi
története
Boba
története
Duka
története
Csönge
története
Borgáta
története
Alsóság
története
Pórdömölk
A több részből álló település
legkorábban kialakult tagjaként létét az itt
létrehozott dömölki apátságnak köszönhette. Az
írásban először 1252-ben Demunk néven szereplő
apátságot a feltételezések szerint II. Béla
alapította a 12. század közepe táján a Boldogságos
Szűz tiszteletére. Ezt az adatot erősítik az 1960-as
évek elején zajlott ásatások is, amelyek szerint a ma
is látható egyhajós templom a 12. században épült
román stílusban. Nyugati tornya, melynek földszintje
felett román keresztboltozatokat láthatunk, egy
századdal késöbb készült. A 14. században, az addig
félköríves szentélyt, gótikus stílusban 4
támpillérrel megtámasztva átépítettek, a nyolcszög
három oldalán záródó módon. Az ásatások során a
korábbi kolostor épületének alapjaiból már csak
nyomokat találtak. A tényleges fekvésének
megállapításához a templomba vezető befalazott
átjáró adott támpontot. Az apátság jelentős
környékbeli birtokokkal rendelkezett, amelyeknek
zömét azonban a 14-15. században elvesztette.
Fontosságát csökkentette az is, hogy a 14. században
I. Lajos közigazgatási reformja során, korábbi
hiteles helyi szerepe is megszűnt. Tovább csökkent
jelentősége a 16. században, amikor a környék
lakosságának a zöme a reformáció hívévé
szegődött. Ekkor lett a pannonhalmi (szentmártoni)
apátság fiókapátsága. Létszáma minimálisra
csökkent, de apátja mindig volt. A törökök elől a
csallóközi Dénesdre menekítették csodatévőnek
tartott Mária-szobrot. A 18. század elején Sajgó
főapát telepítette újra. Ekkor fontos szerepet kapott
a környékbeli települések rekatolizációjában, volt
olyan időszak, amikor 11 település korábban
evangélikus tulajdonában levő templomát felügyelték
az itt lakó barátok. Igaz, a kolostor ekkor már
romokban volt és a szerzetesek a templom feletti
szentélyben laktak. Az épület állaga tovább romlott,
amikor az új apát, Koptik Odó kezdeményezésére
kialakult a Kiscell néven ismertté lett új kultikus
központ. 1787-ben a templomban már hombár működött.
A kolostor melletti kis település a régészeti
kutatások szerint jóval korábbi lehetett, mint az
apátság. A kolostor alapjaiban találtak római kori
falakat is, az egykori temetőböl pedig 10-11.századi
sírok kerültek elő. A falut korábban nevezték
Nagydömölknek ( Nagydemelk 1457), Egyházasdömölknek,
( Egyházasdemelk 1459 ) is a mellette kialakult
Nemesdömölktől valő megkülönböztetésül. Az
apátság hanyatlásával a falu is elveszítette
jelentőségét, mutatja ezt nevének változása is,
1698-ban már Pór, másként Kisdömölkként írták
össze. Kiscell nemsokára felűlmulta Pórdömölköt.
Bár a falu még 1884-ben önállóan adózott, és
1855-ben külön községként szerepelt, de 1857-től
már Kicellel együtt mutatták ki lakosságát.
1904-ben, az egyesítésnél nem került szóba,
automatikusan Celldömölk része.
Nemesdömölk
A viszonylag későn kialakult községről 1457-ből
származik az első hivatalos adat. Ekkor Kis vagy
Felődömölk néven szerepelt. Ezek még a másik
Dömölknél későbbi alapítására és földrajzi
elhelyeszkedésére utaltak. 1560-ban azonban nevét
kiegészítették a lakosság társadalmi helyzetére
utaló Nemes előtaggal. A 17. század végén azonban
már lélekszámban és jelentőségben is felülmúlta a
szomszédos Pórdömölköt, ezért 1698-ban Nagydömölk
néven említik. A falu először a dömölki apátság
tulajdona lehetett, erre utal ugyanis egy 1459-ben
keletkezett oklevél, amely szerint a lakosok az
apátság nemes jobbágyai voltak. Fokozatosan
kiharcolták azonban a szolgálatmentességet. A 15.
század végén már köz- és kisnemesi birtok volt.
1554-ben 10 nemesi családot írtak össze. Ezek közül
emelkedett ki a Dömölky család.Az 1532-es hadjárat
alatt már a szultán portyázó csapatai sanyargatták a
helyieket, de csak a Pápa várának eleste után (1594)
hódoltak folyamatosan. 1620-ban a Bethlen-hadakat
támogató török csapatok dúltak. 1634 és 1645
között sikerült kibújniuk a hódoltsági adózás
alól, de 1649-ig évi 46 Ft-al és 10 pint vajjal
kellett megvásárolniuk magukat. Ezzel azonban még nem
értek véget a megpróbáltatások, mert 1682-ben az
"égett" falvak között tartották számon. A
török kor végével a község a kemenesaljai vidék
legjelentosebb helysége, egyben központja lett. A
korábban Szentmárton (Kemenesszentmárton), illetve
Vönöck leányegyházaként csak haranglábbal
rendelkező falu, az 1681. évi 26. törvénycikk
(artikulus) értelmében, a Vas megyében élő
evangélikusok két szabad vallásgyakorlására
kijelölt artikuláris helyének egyike lett. A
környékbeli hívek nagyobb ünnepeken több mint
8-10.000-en vonultak ide, hogy istentiszteleten
vehessenek részt. Ekkor már elkerülhetetlenné vált,
hogy nagy befogadóképességű templomot építsenek.
1738-ban aztán egy mocsaras telket jelöltek ki a
leendő templom számára. Ezután kezdhettek az
építkezéshez, amelyet azonban a dömölki apát és a
győri püspök feljelentésekkel próbált akadályozni.
A templomot 1744-ben szentelték fel. Az akkori lelkész
Miskey Ádám alapította a kemenesaljai esperesség
könyvtárát. 1767-ben második lelkész
foglalkoztatását engedélyezte Mária Terézia. A
települést vallási központ jellegét a türelmi
rendelet kiadásával veszítette el, amikor minden
településen lehetőséget kaptak a hívek templom
építésére. Az egyház lelkészei között mégis
több kiemelkedő férfiú volt a 19. században.
Közűlük mindenképpen meg kell említeni Kis Jánost
és Edvi Illés Pált.
Kiscell
Koptik Odó dömölki apát nevéhez
fűződik a település alapítása. Koptik a máriacelli
kegyszobor másolatával érkezett Dömölkre. Ezt
először a Ság hegyen helyezte el, ahol kápolnát is
szeretett volna építeni, de a földesúr, Erdődy gróf
ezt nem engedélyezte. Ekkor a pápai országút melletti
dombocskán építtetett egy kis fa kápolnát, amely
mellé remetelak és ásott kút került. Ennek a kútnak
ásásakor esett az egyik munkás fejére egy nagy kő
(ma is látható a templomban). A súlyos sérülések
miatt a kútásót halottnak hitték, aki csodás módon
mégis meggyógyult, amelynek híre ment a környéken,
megindultak a zarándokok a csodatévőnek tekintett
Mária-szoborhoz. 1745-ben gr. Zichy Ferenc győri
püspök, a pápa engedélyével, nyilvánosan kitenni
rendelte a szobrot. A következő években 10-30.000
ember látogatta meg az új kegyhelyet, amely
természetesen vonzotta a kereskedőket,
vendéglátósokat is. A kápolna mellett felépült
vendégfogadó volt az első kőház, amelyet nemsokára
követtek a többiek. A 18. század második felére az
újonnan kialakult, alig néhány száz lakosú városban
hét vendégfogadó működött. Mellettük
kegyszerárusok, vegyeskereskedők, italmérések
elégítették ki az ideérkezők igényeit. Az elso
telepesek főleg németek és csehek voltak. A kialakuló
településnek Koptik apát a Kis Mária Cell nevet adta,
de sokáig továbbra is Dömölkként tartották számon,
míg a század végére a Mária Cell elnevezés vált
elfogadottá. A 19. század közepén váltotta fel a
Kiscell név. Nemsokára, a hívek adakozásából,
lehetőség nyílt egy komoly templom építésére,
amely hatalmas méreteivel (50 méteres hajóhossz)
lenyűgözte a zarándokokat. Ennek átadására 1748
őszén került sor, soha nem látott, mintegy 50.000-es
tömeg elott. A csodatevő Boldogságos Szűz Mária
tiszteletére szentelt épület, gr. Erdődy György
országbíró és felesége által építtetett
szentélyébe ekkor vitték át a Mária-szobor
másolatát. 1764-ben a tornyokat teljesen
újjáépítették. 1755-ben Lipthay János ezredes
adományából készült el a Kálvária, a fájdalmas
Boldogságos Szűz Mária tiszteletére. 1760ban a
korábbi fa kolostor helyett újat kezdtek emelni
kőből. 1768-ban az állam is elismerte a település
létét és fontosságát azzal, hogy sóhivatalt
telepített ide. Ez a hivatal akkoriban nemcsak a
környék sóellátását biztosította, hanem a
helyieknek jelentős bevételt hozott nagy fuvarozási
megrendeléseivel. A község II. József alatt nagy
válságot élt át. 1802-ben I. Ferenc intézkedésére
indulhatott újra a szerzetesi élet a kolostorban. Az
itt élő emberek II. József rendeletével fő
megélhetési forrásukat veszítették el. A megoldást
egy másik sokadalom, a vásártartási jog
megszerzésében vélték megtalálni. Már 1786-ban a
királyhoz fordultak évi négy országos és egy
hetivásár (amely hagyományosan csütörtökön van ma
is) megtartásának engedélyezéséért. A
szabadalomlevelet csak I. Lipóttól kapták meg 1790.
december 30-án. A helyiek már 1788-tól szabadalmas
mezővárosnak nevezték településüket. A szépen
fejlődő város egyre nagyobb jelentőségre tett szert
a környéken. Mutatja ezt, hogy 1809 augusztusában a
franciák által megszállt Szombathely helyett itt
tartották a megyegyűlést. A települést a 18.
században még szinte teljesen német nyelvűként
tartották számon (1870-ig volt német nyelvű
szentmise), de már a 19. század első felében egyre
több környékbeli magyar is beköltözött. 1830-ban
itt alakították meg a megye első kaszinóját,
olvasóegyletét. A Bach-korszaktól lett Kiscell
járási székhely, de a legnagyobb változást a vasút
hozta a település életében. 1871-ben indult meg a
közlekedés a Győr-Szombathely, majd egy évvel
később a Székesfehérvár-Szombathely vonalakon,
amelyek Kiscellnél találkoztak. Az így kialakult
fontos csomópont mozgásba hozta a város életét. A
lakosság száma a század végéig többszörösére
emelkedett. 1945-ben a várost ért bombázás
pusztította el. Ki kell emelni az itt élő izraeliták
közül Pick Zsigmondot, aki a város bírája lett és
nemesdömölki eloőévvel magyar nemességet is kapott.
Az 1871. évi 18. törvénycikk alapján megszűnt a
település városi joga és nagyközségi státuszt
kapott. 1945. február 13-án az állomásnak szánt
bombák zöme település vasúthoz közelebb eső
részére hullott. Az 55 bomba és 2 légiakna 36 ember
halálát okozta és az akkori városközpont nagy
részét lerombolta. Az egykori Kiscell számos
látnivalója és műemléke közül kiemelkedik a Szűz
Mária római katolikus plébániatemplom, amelyet
1747-48-ban
építettek még Koptik apát irányításával. Ezt már
1748 őszén a győri püspök jelenlétében átadták
és megáldották, de csak 1780-ban szentelte fel Szily
János püspök. Belső festésére a 19. század
végén, nagyobb felújítására 1948-ban és
197576-ban került sor. A jelentős méretű épület
latin kereszt alaprajzú, 50 m hosszú és 11 m széles.
A nyugati bejárati oldalon két 40 méteres, a templom
méretéhez viszonyítva zömök torony áll, közöttük
ívben tört homlokzat, a bejárat felett Szent Anna
fából faragott szobra, a főpárkány felett
üvegmozaik kép (falka József, 1948), felette Szűz
Mária monogramja van. Mellette Szent Benedek keresztes
érmének mozaikszeru üvegfestményei láthatók. A
baloldali torony alatt a templom 1945-ös bombázások
alatti csodálatos megmenekülésének emléket állító
táblát helyeztek el. A toronyórákat 1929-ben
szerelték fel. A templom belsejében, a hajó két
oldalán 6-6 kápolnát alakítottak ki. A bennük
található műkőből készült stációk Borsa Antal
(1942) alkotásai. A bejárattól jobbra elindúlva a
következő oltárokat láthatjuk: a Jézus
születésének szentelt oltár mellett Szent Antal
szobrát helyezték el. Szent Mihály főangyal oltárán
Szent Péter és Mária Magdolna szobrai láthatók. A
Szentolvasó dicsőségét hirdető oltárkép a
Szentolvasó átadását ábrázolja. A Szent
Benedek-mellékoltár oltárképe (Globucsnig Ferenc,
Győr) mellett Szent Mór és Szent Placid szobra áll. A
Nepomuki Szent Jánosoltár Ráskai Anna
megbízásából készült, képét, amelyen a gyónási
titok védoszentjét a sziklás partú Moldvából emelik
ki az angyalok, Dorfmeister István festette (1767). A
főbejárattól balra, a Szent Keresztről elnevezett
oltáron két angyal áll, egyikük kezében lándzsa, a
másikéban epe van. Mellette helyezték el a Szent
Sír-kápolnát és Szent József szobrát. Szent Albán az
epileptikusok védőszentje látható a következő
oltárképen, a szobor Szent Borbáláról készült. A
Szent Család-oltárt Beniczky Nándor hagyatékából
emelték, a szobrokat Szent Jánosról és Szent
Zakariásról formázták. Mellette lisieux-i Szent
Teréz ábrázolását helyezték el. A következő
helyiségben Szent Skolasztika képe látható
(Globucsnig Ferenc). A Szent Anna-oltár képén, amelyet
egyesek szerint szintén Dorfmeister István festett, a
szent Szűz Máriával látható. Itt helyezték el a
falba építve azt a követ, amelyik megsebesítette a
szerencsésen felgyógyult kútásót, és 1995 óta itt
áll Koptik Odó márványtáblája is. Szent Imre
oltárának képét Schaller István soproni
festőművész készítette 1778-ban. A szószékkel
szemben Nepomuki Szent János szobra áll. Az
oldalkápolnák felett minkét oldalon karzat fut végig,
ahova a kórusról lehet feljutni. A mennyezeti freskók
a karzattól indulva: Angyali üdvözlet, Szűz Mária
meglátogatja Szent Erzsébetet, Jézus bemutatása a
jeruzsálemi templomban, A 12 éves Jézus, Szűz Mária
mennybemenetele, Szűz Mária megkoronázása, Szent
Benedek és Kapisztrán János (jobb oldali
kereszthajó), Árpád-házi Szent Margit és
Árpád-házi Szent Erzsébet (bal oldali kereszthajó).
A képeket Borsa Antal festette 1941-ben. A fooltárt a
hajó közepén álló kápolnaszerű helyiségben
helyezték el, amely felett a csodatevő,
felöltöztetett kegyszobor (Boldogságos Szűz Mária a
kis Jézussal) látható. A kápolna mögött Szent
István oltárát helyezték el, melynek képén Szent
Henriket, Szent Istvánt és Gizellát örökítették
meg. Az épület hátsó részében két helyiségből
álló sekrestyét (a második a gyóntató helyiség
funkcióját is ellátja), felettük pedig kincstárat (a
felajánlott kegytárgyak elhelyezésére szolgáló
termet) építettek ki. A templom jelenlegi orgonáját
1914-ben kapta, de mestere (Mauracher, Salzburg) 1876-ban
a pannonhalmi bazilika számára készítette. A
berendezés túlnyomórészt barokk. A kegytemplomtól
délre elhelyezkedő kolostor épületének alapjait
1760-ban rakták le. Eredetileg négyszögűnek
tervezték, de csak az U alakig tudták megvalósítani.
1763 őszén tették fel ünnepélyes körülmények
között homlokzatára az aranyos kettős keresztet. A
belső munkákkal csak 1770-ben végeztek, így, bár
hivatalosan 1768-ban adták át, ez nem tekinthető az
építés pontos dátumának. A déli homlokzaton napóra
látható. Az egykori klastrom helyiségeinek belso
festményeit az 1950-es években lemeszelték. Korábban
a járási tanács használta, ma a polgármesteri
hivatal muködik benne. A templom mögött található
barokk építménnyel, Kálváriával együtt teljes a
település vallásos központja. Felépítése Liptay
János ezredesnek köszönhető, aki nyugalomba
vonulásakor itt telepedett le. Az előbb ismertetett
együtteshez kapcsolható a tőlük délre fekvő tér
közepén álló Szentháromság-szobor (Holler György),
amelyet egy 1790-ben létrehozott alapítvány
segítségével építettek fel 1836-ban. A felirat
szerint Joachim József és Niederreiter Ferdinánd
városbírók működésének köszönhetően. A névadó
szoborcsoport alatti posztamensen Remete Szent Pál,
Szent István, Szent János és Szent Flórián alakjai
láthatók. A Széchenyi utcában, a két általános
iskola közötti téren található emlékpark közepén
álló Hősi emlékművet (Gács János) 1926-ban
avatták fel. Hunyadi János-emlékoszlopot 1956-ban a
nándorfehérvári diadal emlékére állították.
Érdekessége, hogy nem a Hunyadi család címere
látható rajta. Az egykori Sóhivatal, majd
Főszolgabírói Hivatal épületét 1786-ban emelték,
copf stílusban.
|